Viktigt att tänka på när du driver webbshop med postorder

Att handla på nätet är jättesmidigt när man väl vant sig vid det, vilket allt fler svenskar redan gjort. Man behöver inte gå hemifrån eller lägga tid på att springa runt på stan för att få tag på det man behöver, utan istället räcker det att sätta sig vid datorn. Att starta upp en webbshop med postorder är därför en jättebra ide för dig som har något att sälja. Det finns dock vissa saker man behöver tänka på för att få sin e-butik med postorder så framgångsrik som möjligt. I denna artikel har vi samlat de viktigaste av dem.

Ha tillräckligt med information om varje produkt

Om man säljer saker över nätet kan kunden inte granska produkten, känna på den och så vidare själv, vilket gör att det är jätteviktigt att beskriva varenda produkt i sortimentet noga, annars drar sig kunderna ofta för att köpa varorna. Så även om detta kanske kan kännas onödigt tidskrävande, är det viktigt att detta görs.

Berätta om returrätt och garantier

Det finns nämligen fortfarande många som tycker att det är lite läskigt att handla online. Genom att berätta vad kunden kan göra om denne inte är nöjd, motverkar du denna känsla lite.

Berätta om dig själv

Ett annat sätt att göra det mindre läskigt att handla av just dig är att berätta om vem det är som driver webshoppen och ange adress, telefonnummer, mailadress och vidare för kunderna, så att de kan kontakta dig vid eventuella frågor. Att inte ha uppgifter som dessa tydligt angivna ses nämligen som ett tecken på att butiken kanske inte är helt seriös av en del.

Ha någon fördel

Detta gäller framför allt för varor som även kan köpas utanför nätet. Om det är så att den vara du säljer även säljs i vanliga butiker och inte bara i din nätbutik är det t.ex. viktigt att varan hos dig är billigare än i detaljhandeln eller liknande. Annars kan ju kunderna bara planera sina köp med hjälp av din webbshop, och sedan gå och köpa varorna på annat håll.

Erbjud gratis frakt för större beställningar

Detta är numera standard i många webbshoppar, så en del kunder förväntar sig nästan detta. Dessutom lockar det kunderna till merköp, vilket givetvis är bra för dig.

Erbjud flera betalalternativ

Olika nätshoppare föredrar nämligen olika betalalternativ, och en del letar även specifikt efter webbshoppar som erbjuder just de betalalternativ som de vill använda. Genom att erbjuda många olika betalalternativ ökar du därför chanserna att fler nätshoppare hittar din webbshop, samt chansen att de besökare som faktiskt hittar till webbshoppen faktiskt handlar av dig.

Online butik och e-handel