Tips om e-handel – Så lyckas du med din webbshop

Att vara e-handlare är inte det lättaste, man har väldigt många konkurrenter inom de flesta områden, och dessutom kan det vara mycket svårt att veta vad man ska göra i vissa lägen. De flesta e-handlare känner nämligen inte så många andra e-handlare i sin närhet som de kan fråga saker av, eller bolla ideer med. Därför har vi i denna artikel samlat en del tips om e-handel som förhoppningsvis kan hjälpa dig som är nybliven e-handlare att bli mer framgångsrik:

Gör marknadsundersökningar eller besökarundersökningar regelbundet

Dina kunder eller potentiella kunder kan nämligen ge dig ovärderlig information, bara du ber om den. Det finns många bra lösningar för att undersöka marknaden, dra nytta av detta och försök lära dig så mycket det bara går av svaren! Även om du redan gjort detta tidigare, kan det vara en mycket bra ide att göra det igen, med en annan målgrupp, eller med andra frågor.

Ha hellre ett mycket smalt och djupt sortiment än ett brett

Att vara specialiserad har flera fördelar. Dels gör det att du lättare hittas via sökmotorer, och får rekommendationer av dem som är kunniga inom området. Det gör även att kunderna litar mer på din kunnighet inom området, då din webbutik blir den enda de behöver för sina behov, och det gör även ditt eget arbete lättare, då du inte behöver känna att ditt sortiment måste innehålla ”allt”.

Ta din webbshop på allvar

Bara för att webbshoppen finns på nätet innebär det inte att man inte ska ta den på lika stort allvar som en riktig butik. Se därför till att försöka förbättra din webbshop regelbundet, hålla sortimentet uppdaterat och erbjuda bra information som kunderna efterfrågar. Det finns nämligen fortfarande många som drar sig för att handla på nätet av säkerhetsskäl, så vid minsta lilla tecken på att e-butiken inte är seriös, kan man förlora kunder.

Ha ett nyhetsbrev

Du vill ju inte bara jaga nya kunder, även om det givetvis är en förutsättning för att hela tiden öka omsättningen, utan de flesta e-handlare vill givetvis att tidigare kunder ska handla av dem igen. Ett bra sätt för att få de tidigare kunderna att återkomma är att ha ett nyhetsbrev. Du har ju i regel redan dina tidigare kunders e-postadresser, och är nyhetsbrevet väl formulerat kan det vara en utmärkt kanal för att få kunderna att spana in butiken igen.

Ha mycket information om produkterna

Detta gör det enklare för de potentiella kunderna att avgöra om de ska handla av dig eller inte. Att tillräckligt med information inte ges om produkterna är ett mycket vanligt fel som görs i webbshoppar, så undvik detta och jobba på dina produktbeskrivningar. Detta brukar löna sig med råge!

Erbjud fri frakt

Givetvis inte för alla ordrar, detta är inte hållbart för de flesta webbshoppar, men om kunden handlar för ett visst, lite större belopp, kan det vara en mycket god ide att bjuda på frakten för att uppmuntra kunderna till att handla mer.

Online butik och e-handel