Sökmotoroptimering för webbshop

Sökoptimering är viktigt för alla som vill bli hittade via Internet, men extra viktigt är detta för alla som faktiskt tjänar pengar via Internet, t.ex. webbshoppar, som givetvis är mycket beroende av att potentiella kunder som letar efter just den typ av varor som man säljer, faktiskt hittar dem just hos dem. Att sökoptimera för en online butik känns dock ofta ganska svårt, framför allt om man kanske inte har erfarenhet av sökoptimering sedan innan.

Vissa mindre sökoptimeringsåtgärder kan man dock göra själv, även som novis på området, men om man verkligen vill satsa på sökoptimering, finns det även särskilda företag man kan anlita för att göra detta åt en. Detta kan vara ett bra alternativ för alla som istället för att tänka allt mycket på sökmotorer vill koncentrera sig på försäljningen. Alla sökoptimeringsföretag och sökoptimeringskonsulter har dock inte erfarenhet av att sökoptimera för just webbshoppar, så om du bestämmer dig för att ta hjälp med detta, är det viktigt att du säkerställer att den du anlitar verkligen har koll på att sökoptimera för just webbshoppar.

Det är även bra om sökoptimeringsköpare har lite koll på hur sökmotoroptimering funkar, för att säkerställa att man vet vad det egentligen är man får när man tecknar ett avtal för sökoptimering, så läs gärna på lite om branschen och de metoder som används innan du tecknar några avtal.

Om du hellre försöker sökoptimera själv, kommer här några bra sökoptimeringstips för just webbshoppar som förhoppningsvis hjälper dig placera din webbshop bättre i sökmotorerna:

  • Skriv så mycket du kan om varje produkt du säljer i webbshoppen, eftersom sökmotorer gillar mycket text, och även för att det hjälper dig hittas med flera olika sökord.
  • Ha en enkel struktur på webbshoppen, så att det är enklare för både potentiella kunder och sökmotorernas spindlar att hitta varje enskild produkt. En vanlig anledning till att webbshoppars olika produkter inte hittas av olika sökmotorer är nämligen att de är gömda bakom andra kategorier och liknande helt i onödan. Så ha en vettig struktur och undvik att gömma undan olika sidor på olika vis, det skadar nämligen endast dig själv!
  • Lär dig även vad meta information på olika webbsidor är (det finns mycket information om detta på andra håll på Internet, läs detta!) och se till så att alla sidor i din webshop har korrekt meta information.
  • Skaffa även några länkar från alla ställen du kan komma på till din webbshop, inklusive från olika Facebook-sidor, Twittersidor och andra sociala nätverk du är aktiv i på nätet, eftersom flera länkar leder till att din e-butik rankar bättre i sökmotorer.

Online butik och e-handel